The Surge

The Surge

Dark Souls med mechs och science fiction är inte en så pjåkig idé, men The Surge saknar fingertoppskänsla.

Vissa spel går att förklara bara genom att beskriva deras inledande timmar. The Surge är ett sådant spel. Både dess förtjänster och dess problem visar sig direkt från första början, redan innan första striden ens börjat. The Surge har nämligen en bra grund att stå på, men tar tyvärr en rad tveksamma beslut längs vägen.

Att börja spelet med att du som spelare är rullstolsburen är ett intressant grepp. Det är också ett smart sätt att visa kraften i den mech-teknologi som ska ge dig förmågan att gå igen. Jag gillar också att ingreppet görs av ett företag så att du kan utföra farligt grovarbete åt dem. Det finns en intressant klassaspekt där.

Men tyvärr börjar utvecklarna slarva redan innan spelet hunnit börja. En scen som är tänkt att vara hemsk och brutal blir bara skrattretande när en maskin av misstag opererar på dig trots att du är vaken. Du har dessutom arbetskläderna på, och de skruvas fast i dig så du aldrig kan byta kläder igen (och massor med smuts och fibrer lär hänga med in i såret, så säg hej till infektioner). Det är bara en detalj, men det indikerar ett ganska klumpigt och ogenomtänkt sätt att närma sig världsbygge och berättande.

 

Läs också: Så bra är Prey

I korthet:

Vad är det?

Ett tungt och brutalt actionrollspel om folk i mechdräkter som hugger varandra i bitar

Utvecklare

Deck13

Utgivare

Focus Home Interactive

Webb

thesurge-game.com

Cirkapris

480:-

Pegi

18 år

Spelat på

Intel Core i5 3,3 GHz, GTX 1070, 16 GB RAM

Kolla även in

Dark Souls

Striderna vilar på en gedigen och tung grund.

När du vaknar har alla blivit galna och du måste slåss mot andra stackars arbetare med implantat. Tyvärr utvecklas inte klassperspektivet vidare mycket i narrativet. När striderna väl radar upp sig blir Dark Souls-influenserna tydliga, men det finns en tyngd här som är lätt att uppskatta. Din karaktär är långsam, ibland frustrerande så, men det finns åtminstone en logisk förklaring till det. Du slåss med stora industriverktyg i en klumpig robotdräkt, trots allt.

Striderna är också en klar förbättring gentemot utvecklarnas förra försök att göra sitt eget Dark Souls. Lords of the Fallen var verkligen inget vidare, men The Surge tar några vettiga kliv framåt. Till exempel är systemet där du kan fokusera på att hugga av särskilda kroppsdelar för att få craftingmaterial rätt smart.

Det är dock långt mellan utropstecknen, och däremellan springer du runt i smått identiska korridorer utan vidare riktning alls. Det är lätt att gå vilse, och karta saknas. Bossfajterna är få men oinspirerade. Istället är dussinfienderna riktigt dödliga, vilket gör att majoriteten av tiden går åt att slåss mot dem om och om igen. Börjar du tappa koncentrationen är du rökt, för The Surge är riktigt svårt. Det har inte riktigt täckning för sin svårighetsgrad, dock, och det straffar lite för ofta spelaren för sitt utforskande med billiga fiendeplaceringar och en kamera som fular sig i trånga utrymmen.

I slutänden är The Surge precis vad det verkar vara den där första timmen. Ett spel med intressanta idéer, men inte tillräcklig fingertoppskänsla för att göra dem riktig rättvisa.

Läs också: De bästa grafikkorten just nu

Det börjar lovande, men blir snabbt rätt korkat.
The Surge Reviewed by - .
3.35

Utslag

67
67
Ett utmanande actionrollspel som går lite vilse i trist miljödesign och klumpigt världsbygge.

Om skribenten

Värmlänning som spelat sedan barnsben. Utbildad lärare, älskar det skrivna ordet och spelar allt jag kommer över. Lagom sur.

Liknande artiklar