Berättelsen bakom de bisarra Mega Man-spelen till DOS

Berättelsen bakom de bisarra Mega Man-spelen till DOS

Så skapades de märkligaste Mega Man-spelen någonsin – av en enda person.

Av PC Gamer-redaktionen

Mega Man släpptes till NES 1987. Tre år senare släpptes det till DOS. Om du hört talas om den sistnämnda versionen är det förmodligen för att det ofta pekats ut som en av de sämsta pc-portningarna någonsin. Men i själva verket var det inte en portning av Mega Man. DOS-versionen var faktiskt ett originalspel – som de ursprungliga Mega Man-skaparna själva inte var inblandade i alls. Och det är ett väldigt, väldigt märkligt spel.

Mega Mans själva sprite är en ungefärlig uppskattning av hur han såg ut på NES, med stora svarta ögon och ett ovalt huvud, tillsammans med ljusa partier som får honom att se rundare ut istället för helt platt. Han kan härma de klassiska poserna från originalet, men de subtila skillnaderna förvandlar en ikon till vad som liknar en pårökt marshmallow-figur.

DOS-Mega Man inleds med att denna pårökta Mega Man passerar igenom en poliskontroll i vad som liknar inledningen till ett helt annat spel. Och sedan blir han dödad av att en vakthund hoppar på honom. Om du inte vet vad du ska göra kommer hunden döda dig. Du kan döda den, men om du på något sätt lyckats pricka den med ett par skott kommer den respawnas i evighet – och döda dig.

Det enda sättet att komma till banväljarskärmen är istället att ignorera hunden, springa, hoppa och hålla tummarna för att du överlever.

 

Allt det här kunde ha gått förlorat vid det här laget, men Internet Archive och My Abandonware har kopior av Mega Man som går att köra via DOSBox. När det gäller Capcom nöjer de sig, så vitt vi kan se, helt enkelt med att förtränga spelets existens. Du kommer sannerligen inte hitta det någonstans i Mega Man Legacy Collection eller i Udons retrospektiv Mega Man: Official Complete Works från 2009. Vem som ens äger rättigheterna till spelet, om någon, är oklart – Capcom licensierade karaktären till utgivaren Hi-Tech Expression, som inte existerar längre. Och ändå är det lika mycket av ett officiellt Mega Man-spel som alla de andra i serien.

Det är bara det att man fylls med ångest så fort man försöker spela det. Mega Man på DOS är en brutalt svår tolkning av originalets skuttande och skjutande, som aldrig någonsin känns rätt, särskilt om man spelar med tangentbord.

Till dess försvar måste man dock påpeka att DOS-Mega Man skapades från grunden, utan att använda några banor eller assets från NES-spelet. Det utvecklades dessutom av en enda person: Steve Rozner. Vi lyckades få kontakt med Rozner, som fortfarande jobbar i spelbranschen, tidigare denna vecka, och även om vi inte fick någon intervju med honom så pekade han ut en tidigare intervju som publicerats i boken The Untold History of Japanese Game Developers, där han förklarar hur allt gick till.

Före Mega Man ansvarade Rozner för Commodore 64-konverteringen av Street Fighter. Sedan utvecklade han Pocket Rockets på Riggs International, ett företag Rozner säger bara bestod av honom själv, en grafiker och en chef.

De tre utvecklarna värvades av Capcom USA, som hade planer på att bilda en intern utvecklingsstudio – vilket aldrig hände. Istället började Rozner skapa pc-versionen av Mega Man på egen hand, medan han hade ansvar för externa utvecklare.

 

Så småningom lämnade Rozner Capcom USA, och företaget gick med på att låta honom släppa sin DOS-version av Mega Man när den var färdig. Hur märkligt det än låter tycks detta var hela avtalets omfattning. Inga strikta direktiv, inga krav. Föreställ dig att en stor utgivare skulle dela ut licenser till före detta medarbetare idag. ”Det har varit ett nöje att ha dig i vårt team här på Nintendo. Som en avskedspresent tänker vi låta dig släppa det där Zelda-spelet till pc som du själv utvecklat.”

Rozner hade med andra ord inga asset-filer eller kod från Capcom Japan eller USA att basera sitt arbete på – den sortens samarbete blev inte aktuellt förrän Mega Man X, som hans företag Rozner Labs kom att konvertera, men till och med då tvingades de själva lista ut hur koden skulle kunna återskapas på pc.

Angående det första Mega Man säger Rozner så här i Untold History-intervjun:

– Jag gjorde bara vadhelst jag ville göra eftersom jag älskade Mega Man-spelen till NES så mycket.

Eftersom han utvecklade spelet helt på egen hand finns det bara tre bossar: Voltman, Sonicman och Dynaman. Vi har dock inte sett dem med egna ögon, eftersom till och med om vi saktar ner spelet i DOSBox så visar Rozners spel ingen som helst nåd. Om inte de oändligt respawnande fienderna hackar ihjäl oss så fixar en plötslig projektil eller elektrisk fälla eller försvinnande plattform biffen. Eller en groda.

 

Tack vare spelets blippbloppiga DOS-ljudeffekter och brist på musik framstår Rozners Mega Man som en tragisk figur i ett fullpackat helvete av hoppande, flygande, skjutande död. Öppningsscenen med hunden är en uppriktig varning: vänd om. Nu. Det hjälper inte heller att många av bakgrunderna består av plottriga, upprepande mönster, och att de befolkas av fiender i samma färgskala.

När man inte är upptagen med att dö så är de tre banorna faktiskt charmiga tolkningar av NES-originalet, filtrerade genom de tekniska begränsningar DOS medför, och de kreativa samt hantverksmässiga sådana som Rozner själv stod för. Färgerna är nästan rätt och de där upprepande mönstren är uppenbart inspirerade av sådana från Mega Man, men plattare – vilket gör det extra märkligt att Mega Man själv ser rundare ut. Och sedan har vi en del helt främmande passager: Voltmans bana börjar exempelvis med att Mega Man bekämpar papegojor på elledningar medan han skuttar över elchocker.

Om man inte var särskilt bra på de ursprungliga Mega Man-spelen till att börja med kan man glömma att ta sig igenom DOS-versionen levande. Nedan kan man dock se en tillräckligt skicklig spelare visa hur det ska gå till.

Mega Man (DOS) – Part 1: Dyna Man

The intro level and Dyna Man stage for the PC Mega Man game released by Hi-Tech Expressions in 1990.

Efter Mega Man gick Rozner och hans bror, William, vidare till att skapa ännu ett unikt Mega Man-spel till DOS – vid namn Mega Man 3. Något Mega Man 2 släpptes aldrig till pc. Detta beror enligt Rozner på att Capcom USA ville återanvända omslaget från NES-versionen av Mega Man 3, där man såg en boss som påminde lite om en av Rozners egenhändigt designade bossar.

Mega Man 3 till DOS är ännu märkligare än ettan, eftersom det från början skulle ha blivit ett helt annat spel: Eco Man, där en karaktär i skyddsdräkt utforskar icke-linjära nivåer på en oljerigg och ett fartyg. Hi-Tech Expression meddelade dock att de bara tänkte ge ut spelet om det fick en Mega Man-makeover. Detta är anledningen till att du i videon nedan kan se hur märklig Mega Man ser ut när han simmar.

Mega Man 3 PC/DOS Stage 4 – Blade Man

This is the very little known MS-DOS version of Mega Man 3. Of the classic series, only Mega Man 1 and 3 were made for PC. These games are COMPLETELY different from their NES counterparts. I will beat each and every stage and upload them for you to see.

Föreställ dig att du aldrig spelade NES-versionerna och trodde att det här var vad Mega Man var för något. De två Mega Man-spelen till DOS är monument över den slappa, spontana spelindustrin från 80-talet och det tidiga 90-talet, då japanska företag och deras amerikanska divisioner bara samarbetade löst (vilket faktiskt verkar vara fallet även på vissa moderna spelföretag), och pc-konverteringar baserades på att någon spelade det japanska originalet, kom fram till att det var bra, och sedan gjorde något som typ påminde om det. Det är värt att notera att samma år som Mega Man släpptes till DOS så kodade John Carmack, Tom Hall och John Romero ihop en demoversion av Super Mario Bros 3 till pc som de pitchade till Nintendo.

Rozner-bröderna jobbade på flera spel fram till mitten av 90-talet, bland annat en NES-konvertering av Street Fighter som aldrig såg dagens ljus, samt enligt William ett SNES-spel kallat NFL Heroes, vilket mötte samma öde.

– Man reste igenom tiden, som i filmen Time Bandits, som en kille eller tjej, och fick hjälp av NFL-maskotar som hade olika krafter, säger William i intervjun.

Hela intervjun med Steve oh William Rozner kan du hitta i The Untold History of Japanese Game Developers av S M G Szczepaniak. En originalversion av Mega Man till DOS finns för närvarande på Ebay för 130 dollar.

Om skribenten

Profilbild på Thomas Petersson

Pappa, sambo, gamer, lantis, chefredaktör, skäggig. Favoritspel: Outcast, Deus Ex, Max Payne, Total War.Har du en vass penna eller vassa idéer för tidning eller sajt, kontakta mig!

Liknande artiklar