Allt vi vet om Star Wars: Battlefront II

Allt vi vet om Star Wars: Battlefront II

Så försöker EA bygga det bästa Star Wars-spelet någonsin.

Av PC Gamer-redaktionen

2015 års Star Wars: Battlefront var lika spektakulärt som filmerna, men i övrigt hade det inte särskilt mycket kött på benen – särskilt direkt efter lanseringen. Battlefront II är ett direkt svar på den kritiken. Det är ett försök av tre olika EA-studior med olika inriktningar – Dice (multiplayer), Criterion (fordonsdesign) och Motive (berättande) – att konstruera den ultimata versionen av vad Battlefront alltid utlovat: de cinematiska Star Wars-striderna sedda ur en soldats perspektiv.

Strävan efter att åstadkomma det här kommer mynna ut i ett omarbetat multiplayer-läge, med fler alternativ och uppgraderingar än man tidigare hade tillgång till. Men vi kommer även få ett fristående singleplayer-läge som ger oss en djupare inblick i Star Wars-sagan från imperiets perspektiv. Det här låter som en övertygande plan för att bygga ett mer omfattande spel, med en story som likt The Force Awakens och Rogue One ska ge oss nya och intressanta insikter om den där galaxen långt, långt borta.

 

Kampanjen i Star Wars: Battlefront II börjar med tillfället från Return of the Jedi då den andra Dödsstjärnan förstörs i, vilket du kanske lyckats klura ut baserat på den läckta trailern förra veckan. I filmen presenteras detta ögonblick som den slutgiltiga triumfen för rebellerna. Utvecklarna på Motive vill underminera den känslan.

– Hur kan vi vända den här segern till ett nederlag? säger studions spelregissör Mark Thompson.

Man spelar huvudsakligen som Iden Versio, en elitsoldat som svurit lojalitet till kejsaren, och vars far tjänat som en högt uppsatt general i imperiets styrkor. Motive vill utforska den sorts karaktär som får folk att sätta sitt hopp till imperiet, vars bragder uppmuntrar ungdomar på planeter som imperiet ockuperar att ansluta sig till vad vi andra ser som den mörka sidan.

Iden kommer från planeten Vardos, en ny värld i Star Wars universum, som påminner om en blandning mellan Citadel från Mass Effect och de snofsigare kvarteren i Mirror’s Edge: Catalyst. En konceptillustration låter oss skymda vackra röda träd, futuristiska byggnader tapetserade med imperiets sigill, samt till och med ett monorail. Utvecklarna beskriver Vardos som en imperiets utopi, där rebellerna betraktas som terrorister och tilltron till imperiets ideologi är fullständig. Battlefront II kommer utforska varför din karaktär ser imperiet som något positivt.

Idens förband, med kodnamnet Inferno Squadron, täcker praktiskt nog flera olika Battlefront-vänliga stridsspecialiteter. Du är både pilot och kommandosoldat, du både infiltrerar och saboterar. Tanken är att Iden ska vara lätt att relatera till, och hon porträtteras som en hjälte inom imperiet snarare än en fiende till rebellerna. Med det sagt så kommer storyn visa dig båda sidor av efterspelet efter Return of the Jedi – inklusive ett uppdrag där du får spela som Luke Skywalker. Det hintas även om att Kylo Ren kommer flimra förbi.

Läs också: Lanseringsdatum och trailer för Battlefront II

Utvecklarna hänvisar till ett par nya idéer som kommer användas både i kampanjen och multiplayer. Exempelvis har spelarna den här gången robot-sidekicks, vilket kan låta en aning förvirrande. Imperie-versionerna vi såg i trailern påminner om de probe droids som introducerades i filmerna. Exakt vilken taktisk funktion de fyller har inte förklarats tydligt än, men en av deras förmågor tycks vara att skicka ut en liten elchock. Utvecklarna nämner även att utrustning kommer vara en viktig del av din arsenal – men exakt på vilket sätt förblir ännu ett frågetecken. Klart är att trots att Star Wars: Battlefront II introducerar fasta klasser så kan du skräddarsy dina soldater med hjälp av prylar och förmågor. Du kan även låsa upp sådana för fordonen.

På online-sidan använder Dice ordet ”karriär” en hel del. Multiplayern har denna gång stöd för 40 spelare, med helt nya spellägen och kartor som spritts ut över olika Star Wars-eror. Vi kommer åtminstone få se den tidigare nämnda Vardos, Yavin IV, Kamino, Endor, Starkiller Base, Mos Eisley och Hoth, med matchande enhetstyper, som Trade Federations stridsdroider (allas favorit…).

Sedan har vi rymdstriderna, med ett omgjort stridssystem som designats av Burnout-teamet på Criterion. Det kommer även finnas fler farkoster att välja mellan denna gång. I en annan konceptillustration ser vi hur Jango Fetts Slave 1-skepp jagar vad som verkar vara Obi-Wan Kenobis Jedi Starfighter på Kamino från Attack of the Clones.

Även på ett övergripande plan verkar online-upplägget i Battlefront II ha fått en omfattande makeover. Grundläggande soldater, hjälte-karaktärer och till och med fordon kan numera uppgraderas och anpassas på olika sätt. Återigen kan vi bara spekulera kring hur det kommer fungera i praktiken, men det är tydligt att utvecklarna verkligen grunnat på hur de ska få spelarna att stanna kvar längre. Tanken den här gången är att fordonen, med sina modifikationer, förmågor och utrustning, ska ha lika mycket personlighet som hjälte-karaktärerna.

När det gäller just dessa karaktärer har vi hittills fått se Luke Skywalker, Kylo ren, Rey, Jango Fett (eller åtminstone hans skepp), Darth Maul och Yoda. Hjältarna kändes lite fladdriga i föregångaren, särskilt när de krigade mot varandra. Den här gången säger dock Dice att de kommer ha en mer övertygande fysisk närvaro. Det går också att skräddarsy hjältarna enligt sin egen spelstil, även om vi som vanligt inte fått se hur det kommer gå till. För att få tag på hjältarna används denna gång ett resursbaserat system, snarare än att man ska vara den som först plockar upp en symbol på slagfältet. Och även om hjältarna är avsedda att vara så kraftfulla att de förändrar hela matchen så säger Dice att en vanlig soldat som levlat upp tillräckligt mycket kan ge självaste Darth Maul en tuff match. Ordet ”karriär” antyder att dina ansiktslösa trupper med tiden kan gå från kanonmat till ett slags semi-hjältar som sprider skräck på slagfältet.

Electronic Arts mål med att avslöja sin plan för Battlefront II är att markera att spelet kommer vara fullpackat med saker att göra från dag ett. Specifika detaljer om multiplayer-läget är dock få, vilket vi antar beror på att de sparas till en maffig presentation på E3. Det låter dock inte som att Battlefront II kommer lida brist på fan service, särskilt jämfört med föregångaren. Den stora utmaningen för Dice blir som sagt att få folk att fortsätta spela Battlefront II online även efter att de vant sig vid själva spektaklet och den ikoniska Star Wars-inramningen. Utrustning samt mer avancerade möjligheter att skräddarsy och levla upp sina karaktärer och fordon kan vara lösningen – men vi behöver se det med egna ögon först.

Pc-versionen av Star Wars: Battlefront II släpps 17 november. Du kan se den första trailern här.

Om skribenten

Profilbild på Thomas Petersson

Pappa, sambo, gamer, lantis, chefredaktör, skäggig. Favoritspel: Outcast, Deus Ex, Max Payne, Total War. Har du en vass penna eller vassa idéer för tidning eller sajt, kontakta mig!

Liknande artiklar