Planescape: Torment – Enhanced Edition

Planescape: Torment – Enhanced Edition

Recension: Planescape: Torment: Enhanced Edition

Benny berättar ger en överblick av nyversionen av ett av världens bästa spel.

Planescape: Torment – Enhanced Edition gör ett av världens bästa spel tillgängligt för en helt ny generation.

Finns det en berättelse som är lite extra betydelsefull för dig? Ett narrativ som ger dig känslor du inte kan få någon annanstans och som fortsätter slänga en lång skugga över ditt liv, tiotals år senare? Hur ska något annat någonsin kunna toppa det här?

För mig är den här berättelsen Planescape: Torment, det mest gripande och tänkvärda verket jag upplevt under mina trettio år som mediekonsument. Jag har förvisso aldrig varit särskilt intresserad av böcker, men tror mig ha sett de flesta moderna filmer värda namnet. Ingen av dem kommer i närheten.

Det rör sig ändå inte om ett perfekt stycke kultur. Spelet är rent ut sagt utmattande monotont på sina ställen när man slussas från den ena kvartslånga, invecklade konversationen till den andra. Men det här gör att upplevelsen känns lika unik nu som 1999, en uppfriskande udda fågel som ignorerar de flesta oskrivna regler man överhuvudtaget kan komma på, både inom speldesign och historieberättande.

OTYGLAT OCH  ORIGINELLT

I Planescape: Torment försöker man inte rädda världen. Istället försöker man bryta en förbannelse så att man äntligen ska kunna dö. Den namnlöse, spelets huvudroll, är inte mycket mer än ett vandrande lik, ett skal utan minne med ett yttre som inte ens en mor kan älska, långt bortom de tvålfagra hjältar vi oftast hittar i spel.

Läs också: 9 saker vi önskar att vi vetat innan vi spelade Outlast 2

I korthet:

Vad är det?

En teknisk uppdatering av en sann klassiker

Utvecklare

Beamdog

Utgivare

Beamdog

Webb

planescape.com

Cirkapris

190:-

Pegi

16 år

Spelat på

Intel Core i5-4690K, Geforce GTX 970, 16 GB RAM

Man kan stänga av de tjock svarta kantlinjerna runt karaktärerna om man vill, men själv gillar jag faktiskt den extra tydligheten.

Majoriteten av äventyret utspelas i Sigil, den centrala punkten i det egendomliga Planescape-universumet. Överallt finns portaler som leder till världens alla hörn, men de visar sig endast om man besitter den rätta nyckeln;  en känsla, ett föremål, en tanke. Vad som helst kan betyda allt eller inget, och om tillräckligt många tror på det kan det mesta slå in. Tunga grejer, minst sagt.

Även invånarna bjuder in till eftertanke. Här finns kyska succubuser, lögnaktiga änglar, empatiska zombier och gamla gummor som rakt ut häcklar den klassiska hjälteskrönan. Bordeller släcker den intellektuella törsten istället för den kroppsliga och hela städer kan förflyttas genom att förändra invånarnas gemensamma livsåskådning. Unikt är bara förnamnet.

HÅRDSMÄLT OCH HARDCORE

Tungan och tanken är de vassaste vapnen i din arsenal.  Utrustningshetsen är minimal och striderna utgör en försvinnande liten del av helheten. Spelet räknar med att du vet vad du sysslar med och förklarar sig sällan särskilt väl. Av den här anledningen kan det kännas svårtillgängligt och diffust även för vana spelare, och jag är rätt säker på att situationen inte förbättrats nämnvärt i den här nyutgåvan.

De flesta av nyheterna kretsar kring tekniken – stöd för moderna upplösningar på moderna datorer – och även om inledningen i det ökänt invecklade bårhuset numera försetts med ett gäng hjälpsamma förklaringar av det moderniserade användargränssnittet slängs man ändå rakt ner i bassängen utan flytdyna.

FANTASTISKA FIGURER

Under resans gång får den namnlöse sällskap av en rad udda och själsligt trasiga kompanjoner. Mina två favoriter är Morte, en flytande och sarkastisk dödskalle, och Annah, en tjuv med hett demonblod i ådrorna. Karaktärsporträtten är genomgående fantastiska, till och med hos de mindre birollerna, och dialogen är trollbindande välskriven. Planescape: Torment är ett av ytterst få spel som någonsin fått mig att gråta.

Planescape: Torment – Enhanced Edition är en oerhört trogen restaurering av ett av världens bästa spel. Det åtgärdar inte något av de problem spelet hade redan när det var nytt, och varken karaktärsmodeller, bakgrunder eller mellansekvenser har uppdaterats (bortom bredbildsstöd, då).

Men det räcker. Huvudsaken är att både nya och gamla spelare fått ett pålitligt sätt att uppleva det här mästerverket. Jag blir lite besviken när folk klagar på historieberättande i spel och samtidigt medger att de knappt hört talas om Planescape: Torment.

Nu har vi chansen att en gång för alla ändra på det här. Om vi bara talar om det tillräckligt ofta, tror på det tillräckligt hårt, kommer spelet förr eller senare ta en plats i världskulturens finrum där det hör hemma. Det här, mina vänner, är konst.

Läs också: De bästa grafikkorten just nu

MODERN ÖVERBLICK

Zoomfunktionen är den mest användabara nyheten i Planescape: Torment –Enhanced Edition. Den gör det föredömligt enkelt att skaffa sig en överblick, och man kan snabbt och effektivt bestämma sig för vart man vill gå härnäst. Karaktärernas tjocka kantlinjer (som man kan stänga av) gör det också lättare att hålla koll på dem i utzoomat läge.

Ofta ges man möjligheten att prata sig ur farliga situationer, men inte alltid.
Planescape: Torment – Enhanced Edition Reviewed by - .
4.7

Utslag

94
94
Ett av världens bästa spel, numera anpassat till moderna datorer. Ett sant mästerverk.

Om skribenten

Profilbild på Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar