Vi snackar med Blizzard om Heroes of the Storms nytillskott Probius

Vi snackar med Blizzard om Heroes of the Storms nytillskott Probius

Blizzard om Probius: ”Han är unik.”

 

Gullig, livfull och helt brutal. Så beskriver Blizzard själva den senaste hjälten till Heroes of the Storm – Probius. Igår gick den lilla protoss-roboten live tillsammans med en drös nya UI-uppdateringar till Blizzards MOBA-lir. Får man tro Blizzard är man nöjda med sitt senaste tillskott.

 

– Vi har velat skapa en ”builder-hjälte” ett bra tag nu och efter att ha utvecklat så många andra hjältar känns det kul att få göra något mer unikt som fungerar för vårt spel, berättar Claudio Gentilini, utvecklare för Heroes of the Storm för oss under det pågående e-sportsevenemanget IEM Katowice nyligen.

 

På klassiskt Starcraft-manér förpestar Probius slagfältet genom att framkalla klassiska protoss-byggnader så som pylons och photon cannons. Med dess hjälp kontrollerar han särskilda ytor av kartan, vilket gör det svårt för motståndaren att anfalla. Men någon ”cannon rush” är det inte tal om – Probius signum är försvar.

 

– Vi har en utvecklare som jobbat med alla tre Starcraft-spel och det här var hans första hjälte. Vi ville ha en karaktär med funktionen att kunna låsa ner kontrollpunkter och samtidigt vara en hjälte som använder combos för att åsamka skada.

 

Claudio Gentilini på Activision Blizzard.

 

 

Att utveckla hjältar är Heroes-teamets största åtagande. Det tar runt 5-6 månader från idé till release, med utveckling som sker parallellt mellan olika hjältar.

 

– Vi inleder alltid med ett möte med cirka 15-20 personer involverade där vi pitchar en hjälte inför alla designers. Just nu tror jag vi har tre pipelines med två hjältar i varje. Våra spelare bokstavligt talat slukar nytt content. Något vi också gör med nya hjältar är att se vilken roll de fyller i draften. Våra äldre hjältar brukade ha ett brett utbud av förmågor och var bra på lite allt möjligt, men nu är det viktigt att vi bygger in styrkor och svagheter i de nya.

 

Något som varit mycket efterfrågat är nya support-hjältar. Under 2016 släpptes enbart en, men för 2017 ser det betydligt ljusare ut. I början av mars släpptes Overwatch-karaktären Lucio, och mer väntar.

 

– Vi har tagit till oss av feedbacken från förra året och nu har vi en healer planerad om några patcher. Vi vill verkligen leverera i år, med varierade former av healing.

 

Probius vinstsnitt ligger just nu kring 41%. Huruvida han kommer göra ett avtryck i The Nexus återstår att se.

 

 

Läs också: Probius ny hjälte i Heroes of the Storm.

Om skribenten

Sveriges STÖRSTA tidning om pc-spel.

Liknande artiklar