Relic berättar om multiplayer i Dawn of War 3

Relic berättar om multiplayer i Dawn of War 3

Det börjar dra ihop sig till krig. Alldeles nyss utannonserades releasedatumet för Dawn of War 3, och redan 27 april är det dags för Orks, Space Marines och Eldars att sätta slagfälten i brand med tanks, sågklingor och gigantiska lasrar från rymden.

Jag har följt Relics Dawn of War-spel genom åren, och deltagit i min beskärda del av blodiga krig. Det första spelets överlastade slagfält var härligt storslagna för sin tid, medan Dawn of War 2 hade småskaliga men finurligt taktiska bataljer med färre men intressanta och kraftfulla enheter.

I Dawn of War 3 vill Relic blanda det bästa från föregångarna och behålla allt som fungerade och kassera det som varit mindre bra. När jag spelade det på Gamescom förra sommaren så kändes det onekligen som om de var på rätt väg. Jag fick då bara spela singleplayer, som en av spelets tre fraktioner – de välorganiserade elitsoldaterna Space Marines. De svänger sig med bepansrade enheter med lasrar och enorma svärd eller hammare för nästrid, samt stora mechs och andra bestar som kan göra processen kort med en eldar eller två.

DOW3 Pre Order Trailer PEGI ENG

Uploaded by SEGA Europe on 2017-03-06.

Jag uppskattade tyngden och den storslagna känslan i striderna, och även om det tenderar att bli en aning kaotiskt när trupperna drabbar samman i fyrverkerier av gnistor, explosioner och lasrar, så var det av yttersta vikt att kontrollera specialenheterna på rätt sätt för att ha en chans.

I multiplayer ska detta naturligtvis vara ännu viktigare. Relic vill nu äntligen visa upp och prata mer om multiplayer, så vi passade på att växla några ord med Carolina Mastretta, som är speldesigner på Relic.

– Vi vill att multiplayer ska vara utmanande och ha substans, förklarar hon. Mycket arbete går åt till dagligt arbete med balansering.

Enligt Mastretta är det viktigt att testa de olika enhetstyperna mot och med varandra, så att de känns naturliga ihop och formar en enhet snarare än disparata inslag som klämts in i en illasittande ram.

I Dawn of War 3 finns nämligen flera olika sorters enheter. Först har vi de vanliga fabriksenheterna – kanonmaten. Det är olika sorters infanterister och enklare fordon och andra enheter som kanske inte är så kraftfulla, men billiga och viktiga för att ta hållpunkter eller erbjuda stöd till elitenheterna. Eliterna är i sin tur allt från enskilda, supermäktiga hjältar (som till exempel Gabriel Angelos, som vi känner till sedan tidigare delar i serien) till enorma tanks eller mechs. Ovanpå det finns också supervapen, som Space Marines omtalade rymdlaser, som gör processen kort med som kommer i dess väg.

I multiplayer fungerar det så att du före striden gör en ”loadout”, och väljer vilka elitenheter du vill ha i din armé. På så vis får matcherna ett strategiskt element redan innan de ens har börjat. De enheter du väljer formar sedan din strategi, dina möjligheter, styrkor och svagheter.

– Ingen match blir den anda lik, säger Mastretta. Två spelare som spelar med Orks kan komma att ha helt olika approach eftersom de väljer olika enheter. Det här är en av de saker vi är mest stolta över. Lagets sammansättning är oerhört viktigt.

Dawn of War 3 har ett multiplayerläge för närvarande. Möjligen kan fler dyka upp framöver, dock. Båda föregångarna fick flera matiga expansioner, trots allt, så det vore förvånande om Relic inte använder den rika Warhammer 40K-världen för att bygga ut även detta tredje spel. Eventuella DLC och expansioner beror nog också på hur framgångsrikt det blir. Enligt Mastretta är marknaden för realtidsstrategi utmanande, men inte omöjlig, i nuläget.

Det multiplayerläge vi får vid release kallas hur som helst för Power Core, och går ut på att försvara en kraftcell. Denna försvaras i sin tur av ett kanontorn, som även har en sköld kopplad till en generator. Med andra ord är det flera led i försvaret som den anfallande sidan behöver bryta ner – förutom då ett ansenligt motstånd i form av diverse elaka trupper.

Målet är att skapa en djup multiplayerupplevelse som ger spelare möjlighet att skräddarsy sin egen taktik. Om nya och gamla fans blir nöjda återstår att se i april. På förhand har engagerade fans haft starka åsikter på diverse forum om vilken riktning Dawn of War 3 bör ta. Mastretta säger att de lyssnat på fansens önskemål, men i slutänden måste en spelutvecklare ta de slutgiltiga besluten själva.

– Vi måste lita på oss själva och tro på vårt omdöme, säger hon. Vi tror att spelarna kommer bli glada över vad vi åstadkommit.

 

Dawn of War 3 factions trailer

Dawn of War III’s factions are nearly ready for the fight -Relic have dropped a brand new cinematic trailer onto the battlefield to tide you over for now. ► Subscribe here: https://www.youtube.com/user/PCGamesN ◄ Visit us at: https://www.pcgamesn.com/ Facebook: https://www.facebook.com/PCGamesNetwork Twitter: https://twitter.com/PCGamesN

Om skribenten

Profilbild på Joakim Kilman

Värmlänning som spelat sedan barnsben. Utbildad lärare, älskar det skrivna ordet och spelar allt jag kommer över. Lagom sur.

Liknande artiklar