12 saker vi önskar att vi vetat innan vi började spela Ghost Recon: Wildlands

12 saker vi önskar att vi vetat innan vi började spela Ghost Recon: Wildlands

Vildmarken är en farlig plats. De här 12 tumreglerna hjälper dig att klara livhanken – och göra hela upplevelsen mindre överväldigande.

Av PC Gamer-redaktionen

Ghost Recon: Wildlands är – beroende på vem man frågar – kanske inte den revival för serien som alla önskat sig, men det är fortfarande ett högst trivsamt co-op-spel om du har en pålitlig grupp kompisar. Om du däremot har ont om polare att luta dig mot, eller känner dig vilsen i Wildlands enorma värld, behöver du inte oroa dig. Använd dig av dessa tips så blir din upplevelse mycket mer skonsam.

Hjälmar stoppar inte kulor

Wildlands är mer av en simulator än de flesta sandlåde-äventyr. Det gör att startsträckan blir något längre om man vant sig vid mer arkadbetonade upplevelser. De flesta spel försöker exempelvis tuta i oss att en soldat med hjälm kan överleva mer än ett headshot. Vanligtvis avlägsnar det första skottet hjälmen (försök att inte bekymra dig om fysiken bakom detta), vilket lämnar vaktens huvud oskyddat och redo att punkteras.

Den här logiken går inte att applicera i Wildlands. I början betraktade vi vakter med hjälmar som käppar i hjulet på våra infiltrationsplaner – ända tills vi lärde oss att ett enda headshot dödar dem lika effektivt som deras oskyddade kamrater.

Hoppet är inte ute bara för att du blivit upptäckt

Om du blir upptäckt, eller om en vakt hittar ett lik, kommer spelet gå in i ett av två lägen: Hunted och Engaged. Det här ska dock inte betraktas som binära faser. Om en fiende får syn på dig har du en kort stund på dig att döda honom innan hans egen eldgivning drar till sig andra vakters uppmärksamhet. Om du missar, och på så vis röjer din position, har du fortfarande tid på dig att bränna av ett till skott för att åtgärda situationen.

Det är till och med möjligt att eliminera fler vakter än ett vanligt Sync Shot skulle tillåta. Om ett torg innehåller fem vakter kan du bara Sync-döda tre av dem – men om du avverkar de andra tillräckligt snabbt kommer Hunted-läget avbrytas, vilket innebär att du förblir oupptäckt. De enda undantagen är de uppdrag som uttryckligen säger att du inte får bli sedd.

Lägg dig raklång

Är en vakt på väg att få syn på dig? Svävar en helikopter omkring ovanför ditt huvud? Är den där krypskytten på väg att vända sig åt ditt håll? Tryck på C för att lägga dig på mage, vilket kraftigt reducerar hur synlig du är – och på så vis hjälper dig hålla dig gömd i vad som framstår som hopplösa situationer.

Tryck på control när du plockat upp något

Det här är idiotiskt, men om du taggar resurser eller får skill points när du hukar dig så kommer du plötsligt stå upp igen när animationen avslutats. Om du befinner dig djupt inne på fiendens territorium så kom ihåg att trycka på crouch-knappen igen innan du rusar vidare som en stor, klumpig dåre som drar till sig allas uppmärksamhet och blir nermejad på stubben.

(Okej, vi erkänner: vi inkluderade bara detta tips i förhoppning om att Ubisoft ska åtgärda problemet i nästa patch.)

Satsa allt på blått

När du först kommer till ett nytt område kommer du se ett gäng utropstecken på minikartan. Dessa pekar ut nya händelser och föremål på kartan – raider, rebel ops, skills och vapen. Rebel op-sidouppdraget låser upp förmågan att kalla in motståndskrigare och stöd, vilket sällan är särskilt användbart. Raiderna erbjuder mer resurser, vilka du ändå redan är i full färd med att samla in. Men skills, vapen och tillbehör är nästan alltid användbara, om så bara för att utöka dina taktiska valmöjligheter. När du hittar intel ska du välja det mittersta, blåa alternativet först. Och om du ser den blåa ikonen på minikartan, kolla in den direkt.

Lämna inga förnödenheter

En skill point räcker inte för att låsa upp nya förmågor. Du kommer också behöva resurser som du plockar upp från förnödenheter, vilka markeras med grönt på din minikarta. Det finns massor av dessa förnödenheter i spelet, så du kommer av bara farten snubbla över dem i utposterna du ständigt infiltrerar. Plocka alltid upp dem, även om du tror att du redan har tillräckligt. Du kommer tacka dig själv när du kommit längre i spelet och vill låsa upp avancerade förmågor.

 

Rekognosera mera

Kanske har du noterat att ordet Recon förekommer i titeln Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands? Och rekognosera är precis vad du bör göra. Studera varje ny plats grundligt innan du gör entré. Du kommer automatiskt få en karta över vakternas placering, men det är inte tillräcklig information för att du ska kunna ta dig in osedd. Slå till på några drönar- och kikar-uppgraderingar, och ta den tid som krävs för att tagga fiender, föremål och andra intressanta inslag.

 

Skjut larmen

En av de jobbigare situationer som kan uppstå är en eldstrid mitt i en fientlig bas ackompanjerad av ett tjutande larm – vilket signalerar till förstärkningarna att de är mer än välkomna. Det här går dock att förebygga om du gör det nödvändiga förarbetet. Till skillnad från i Far Cry går det nämligen att skjuta larmpanelerna på avstånd utan att väcka misstankar, något du verkligen bör prioritera. När larmen väl slagits ut blir till och med den stökigaste av infiltrationer lättare att ta sig ur med livet i behåll

Vänta in mörkret

Har du problem med ett uppdrag? Vänta tills det mörknar eller börjar regna. AI:n i Ghost Recon: Wildlands må vara av tvivelaktig kaliber, men fienderna reagerar logiskt på hur omgivningen förändras. De går och lägger sig på kvällen, och håller sig helst inomhus när regnet vräker ner. Det här begränsar antalet patrullerande vakter, och medför dessutom att dessa har sämre sikt. Tryck på N för att aktivera Night Vision, och kika gärna närmare på den icke-obligatoriska förmåga som ger dig tillgång till Thermal Goggles. En varning, dock: var försiktig i närheten av sovande vakter. Om du skjuter en av dem kommer du med största sannolikhet väcka hans kamrater.

Du måste inte döda alla

Det kan vara frestande att anta att du måste tömma en bas på fiender innan du kan klara ditt objective. Ibland är det här dock ett misstag. Genom att vara överdrivet metodisk ökar du risken att du blir upptäckt – vilket är illa nog i normala uppdrag, men katastrofalt i dem där du inte får bli upptäckt. Staka ut en säker väg mellan platsen där du tar dig in och ditt mål. Gör sedan det du är där för att göra, och inget annat – om det så innebär att du lämnar ett gäng förvirrade vakter bakom dig.

Om du spelar ensam…

Du behöver inte vänta på att dina squad-kamrater ska ta sig in i din bil, eller ens lägga vantarna på ett fordon med fyra säten för att alla ska få plats. Börna bara iväg i vilket fordon du än föredrar, så kommer din squad teleporteras in i det. Om det inte finns tillräckligt med plats kommer de stanna där du lämnade dem, men teleporteras till dig när du kliver ut ur fordonet.

Våga lämna vägarna

Minikartans GPS vill gärna få dig att nitiskt följa Bolivias kurviga, slingrande vägar. Men detta invecklade nätverk kan lätt addera massor av onödiga kilometer till din resa. Gör det istället enkelt för dig: vänd ditt fordon åt rätt håll och gasa på. De flesta av spelets bilar är stadiga, stryktåliga historier som utan att svettas kan ta sig an branta sluttningar och klippformationer. Ett alternativ är att köra förbi några baser och kolla på minikartan om någon av dem gömmer en helikopter. Det är ett bekvämare färdmedel, och så länge som du landar några hundra meter från ditt uppdrag kommer ingen notera din lite mer spektakulära entré.

Läs också:

RECENSION: Ghost Recon: Wildlands

Klicka på saker i webbläsarspel baserat på Ghost Recon: Wildlands

Om skribenten

Profilbild på Thomas Petersson

Pappa, sambo, gamer, lantis, chefredaktör, skäggig. Favoritspel: Outcast, Deus Ex, Max Payne, Total War.Har du en vass penna eller vassa idéer för tidning eller sajt, kontakta mig!

Liknande artiklar