Torment: Tides of Numenera

Torment: Tides of Numenera

Få en glimt av oändligheten i det oregerliga, märkvärdiga och ständigt fascinerande Torment: Tides of Numenera.

Tänk dig att du öppnar ögonen och inte vet var du befinner dig. Kroppen är inte din. Du känner åtminstone inte igen den, och den känns ovan. Du ser dig omkring i panik, och upptäcker att du faller. Trots den gastkramande desperationen som griper tag i dig ser du att världen där nere är fullständigt obekant. Och du faller handlöst.

Så börjar Torment: Tides of Numenera. Och det är en extremt passande inledning på en fragmenterad, förvirrande och djupt märklig skildring av vår planet mer än en miljard år in i framtiden.

Redan från de första stegen i Ninth World, som jorden nu kallas, uppfylls jag av ett påfallande vemod. Trots att här finns fantastisk teknik, och vad som bäst kan beskrivas som magi, så är just hopp en bristvara i den här världen. Den vilsenhet huvudkaraktären känner smittar av sig även på mig som spelare. I Torment: Tides of Numenera är det inte bara enskilda karaktärer som kämpar med att finna en identitet och en plats i tillvaron – hela världen är i samma båt. Ninth World har en kollektiv identitetskris.

Och det är en av de mest originella spelvärldar jag någonsin haft nöjet att utforska.

Ur led är tiden

Storyn, och spelvärlden i stort, kretsar kring någon som kallar sig The Changing God. En person som lurat döden och hittat ett sätt att skaffa sig evigt liv genom att hoppa från kropp till kropp. Men varje gång han skapar en ny kropp vaknar ett nytt medvetande i den gamla, vilket skapar en ny slags människor som kallas för Castoffs. Bortkastade kroppar med fragmenterade, vilsna identiteter.

Detta har i sin tur lett till störningar i de krafter som styr livet på jorden. Så kallade ”tides”, som går som vågor genom allt levande, påverkas av The Changing Gods och hans Castoffs brott mot naturlagarna.

Ur allt detta föds The Sorrow, en till synes ostoppbar kraft vars enda mål är att utrota The Changing God och alla Castoffs och hindra dem från att rubba den delikata balansen i universum. Redan där är det komplicerat, men detta är bara grunden till den konflikt som genomsyrar Ninth World.

I korthet:

Vad är det?

Ett djuplodande rollspel som är mer intresserat av den mänskliga naturen än av dussinstrider

Utvecklare

Inxile

Utgivare

Techland

Webb

torment.inxile-entertainment.com

Cirkapris

420:-

Pegi

16 år

Spelat på

Intel Core i5 3,3 GHz, GTX 1070, 16 GB RAM

Kolla även in

Planescape: Torment

Överallt finns det märkliga saker förundras över.

Det vi idag kallar världsreligioner är här borta. Glömda. De nämns aldrig, för det finns inte så mycket som en smula kvar av dem. Faktum är att inget av det vi nu tar för givet finns kvar. Allt är borta, nednött och bortglömt av tidens tand. Den värld utvecklarna Inxile målar upp här bär få likheter med vår vardag. Det är en mänsklighet som gått igenom så många civilisationer, så många eror och stadier, att det inte längre går att överblicka. Istället regerar glömskan bland alla spillror och rester av det som en gång var.

Nya sekter, ideologier och religioner har dock formats (och med dem nya krig i trons namn), och många av dem har på något sätt att göra med Changing God. Och i förlängningen dig, för du ikläder dig rollen som Last Castoff – den senaste kroppen att överges av den så kallade guden. Och det är helt upp till dig hur du vill reagera på den märkvärdiga och främmande värld du nu famlar dig fram i.

Ändlös kamp

Det omedelbara målet i Torment är att laga en mystisk maskin som gått sönder när du föddes, eller vad man ska kalla det. Men detta är mest en ursäkt för att gå ut i världen och utforska varje vrå, prata med alla karaktärer och förundras av den veritabla anstormning av originella koncept som spelet kastar mot spelaren. Men ditt sökande tar dig till mängder av olika, märkliga platser där du stöter på alla möjliga sorters varelser. Mycket handlar om att prata med både folk, fä och robotar som du möter för att försöka förstå både dem, världen omkring – och i slutänden kanske även dig själv och vem, eller vad, du är.

Ibland blir det smått överväldigande att försöka få rätsida på alla mystiska, inte sällan direkt flummiga, saker som sker. Ena stunden hjälper du en robot att skaffa barn, och i nästa springer du runt i ditt eget medvetande och pratar med spöken. Det är hela tiden något nytt att försöka förstå.

Men med tiden blir det allt mer uppenbart att allt detta har en tydlig poäng. Det är en fragmenterad och smått obegriplig värld även för de som faktiskt växt upp i den. Ett sammelsurium av rester från en ofattbart lång och plågsam mänsklig historia där detaljerna må vara glömda, men där de såriga resterna av uråldriga tragedier envist dröjer sig kvar.

Att det stora hotet kallas The Sorrow är ingen slump. Både maktlöshet, hopplöshet och sorg är viktiga teman. Gamla tragedier sprider sig som svallvågor genom årtusendena och fortsätter att skära i de efterlevande, även långt efter att de glömt bort vad som orsakade såret från första början.

Sidor: 1 2

Om skribenten

Profilbild på Joakim Kilman

Värmlänning som spelat sedan barnsben. Utbildad lärare, älskar det skrivna ordet och spelar allt jag kommer över. Lagom sur.

Liknande artiklar