Halo Wars 2

Halo Wars 2

Ett strategispel anpassat för handkontroll och konsoler borde vara ren tortyr, men Halo Wars 2 är inte så pjåkigt ändå.

Halo-serien har ett sporadiskt förhållande till datorspelande. De få portar vi fått har inte gjort några större avtryck, och det senaste vi fått är bagatellartade sidospåren Halo: Spartan Assault och Strike. Inte heller portades första Halo Wars till pc, men nu är det tydligen dags för datorspelare att få känna på realtidsstrategi ur ett konsolperspektiv.

Det första som slår mig när jag börjar spela är just de kontrollmässiga aspekterna. Även om det absolut är gångbart att spela med mus och tangentbord så märks det på olika vis att kontrollerna är anpassade i första hand för handkontroll.

Till exempel måste man hålla in alt-knappen för att mushjulet ska zooma in och ut. Detta för att mushjulet annars används för att välja individuella enheter i grupper, istället för att helt enkelt klicka på deras ikoner – vilket hade varit det logiska för muskontroller. Dessutom används alltid alla enheters specialattacker genom att peka med musen och trycka på r-knappen. Det blir väldigt petigt och bökigt att få enskilda hjältar eller enheter att utföra specialattacker, särskilt i stressade situationer.

Det känns som att svära i kyrkan, men jag undrar om inte handkontroll fungerar något bättre för Halo Wars 2. Visst känns det ovant och omständligt, men eftersom muskontrollerna inte är perfekt anpassade blir inte heller de fullt tillfredsställande.

I korthet:

Vad är det?

Ett konsolanpassat men gediget rts som roar trots vissa brister

Utvecklare

343 Industries/Creative Assembly

Utgivare

Microsoft

Webb

halowaypoint.com/en-us/games/halo-wars-2

Cirkapris

649:- (829:- för Ultimate Edition)

Pegi

16 år

Spelat på

Intel Core i5 3,3 GHz, GTX 1070, 16 GB RAM

Kolla även in

Warhammer 40K: Dawn of War

De stora superenheterna är rätt spektakulära.

En traditionell kampanj

Halo Wars 2 utspelar sig strax efter händelserna i Halo 5 (som så klart inte portats till pc), och det är, trots en simpel intrig, ganska rörigt berättat, och det är väldigt svårt att bry sig när både storyn och karaktärerna är så platta och träiga. Det är lite synd, eftersom mellansekvenserna är så snuskigt påkostade och tjusiga.

Det ser lyxigt ut, saker exploderar och tempot är högt, så jag har aldrig tråkigt med den i och för sig ganska korta kampanjen. Sedan slutar det helt sonika abrupt utan att någon egentlig upplösning nås – allt för att kunna prångla ut DLC-material eller eventuella uppföljare. Det börjar bli väldigt tröttande med alla AAA-spel som vägrar knyta ihop säcken och ge spelare tillfredsställande avslut.

Uppdragsstrukturen håller sig ganska så troget till de sedvanliga mallarna för en rts-kampanj. Det är kul så länge det varar, men bjuder inte på några som helst överraskningar. Ibland måste du hushålla med högst begränsat antal trupper, och andra gånger gäller det att pumpa ut enheter för att försvara en bas från framvällande fiendehorder. Underhållande, för all del, men väldigt bekant.

Krypskyttarna kan sprida död och förintelse tack vare en ganska begränsad AI.

Gammaldags strategi

Den vane realtidsstrategen kommer inte att finna mycket nytt här. Inte heller är spelet speciellt djupt. Det fokuserar mer på snabba, intensiva strider än på bråddjup. Till exempel är resurshanteringen väldigt simpel och du kan bara bygga baser på förutbestämda platser. Dessutom måste du vakta dina enheter noga, för om fienden skjuter på dem från avstånd står de ofta bara kvar utan att försvara sig och blir slaktade som får.

Även om spelet i stort inte bjuder på några överraskningar eller nyheter så finns det ett undantag. Blitz är ett kortbaserat multiplayerläge vars koncept lånats från Warzone-läget i Halo 5, och sedan slipats till för att funka i ett rts. Det fungerar så att du istället för att bygga baser kallar du in enheter via kort, och det är en välbehövlig frisk fläkt. Inte så att övriga spellägen är trista, tvärtom, men det är skönt med något som sticker ut lite när allt annat i spelet är så förutsägbart och gammaldags.

Halo Wars 2 är långtifrån en perfekt pc-port, och för en van rts-spelare kan det nog framstå som identitetslöst och något tunt. Men trots de uppenbara bristerna så har jag tillräckligt kul för att det negativa inte ska ta överhanden. Det vinner bara inga krig mot genrens giganter.


Guide till onlinekrigande

Olika sätt att föra krig mot dina vänner.

Blitz

Det mest nyskapande multiplayerläget där du använder kort för att kalla in enheter. Du får nya kort genom att helt enkelt spela mycket, eller genom onödiga mikrotransaktioner.

Strongholds

En frenetisk variant där spelarna tävlar om att ta över utposter, samtidigt som alla har oändligt med resurser. Kaos.

Domination

Erövra och försvara hållpunkter för att tjäna ihop flest poäng och vinna matchen. Klassiskt.

Halo Wars 2 Reviewed by - .
3.5

Utslag

70
70
Ett i grunden gediget strategispel som tyngs ner lite av förutsägbarhet och konsolanpassningar.

Om skribenten

Värmlänning som spelat sedan barnsben. Utbildad lärare, älskar det skrivna ordet och spelar allt jag kommer över. Lagom sur.

Liknande artiklar