Double Dragon IV

Double Dragon IV

Double Dragon IV är sämre än Double Dragon-filmen. Mycket sämre.

Double Dragon IV är en ytligt bokstavstrogen nyversion baserat på de tre första Double Dragon-spelen, som släpptes till NES i slutet av 80-talet och blev måttstocken för sidscrollande beat ’em up. Man skulle nästan kunna likna det vid ett fan-spel, om det inte faktiskt var samma utvecklare som stod bakom originalen. Det vore också orättvist eftersom fans brukar visa respekt och vördnad inför spelen de efterapar.

Den här ”fjärde delen” av slagsmålssagan har däremot inget som helst intresse för att återskapa någon nostalgisk magi eller göra den avsomnade serien relevant för en ny generation – det gjorde ju WayForward alldeles utmärkt med Double Dragon Neon för fem år sedan. Vad vi har att göra med här är istället en pseudo-uppföljare som försöker emulera originalen men misslyckas på alla punkter.

Jag hinner inte landa många slag innan den svampiga kontrollen blir irriterande. Slag, sparkar och hopp är svävande och oprecisa, vilket gör att varje slagsmål snabbt mynnar ut i grötiga ormgropar där jag inte hinner resa min stela gubbe innan han slås ned igen. Mitt enda hopp är att konstant utföra den klassiska snurrsparken som knockar samtliga fiender till marken och ger mig lite andrum – åtminstone i teorin, då kollisionsavkänningen ofta är under all kritik. Allt som allt hinner jag besöka ett dussintals personlighetsbefriade miljöer och bli galet trött på det tradiga soundtracket under den dryga timmen som Billy och Jimmys korkade resa pågår.

I korthet:

Vad är det?

Gammaldags sidscrollande beat ’em up

Utvecklare

Arc System Works

Utgivare

Arc System Works

Webb

www.arcsystemworks.jp/dd4/

Cirkapris

55:-

Pegi

Ej klassificerat

Spelat på

Intel Core i7-2600K, Sapphire Radeon RX 480 8GB, 8 GB RAM

Kolla även in

Double Dragon Neon

Medan hantlangarna väntade på Billy och Jimmy passade de på att njuta lite av solnedgången.

Lägg till bristen på online-stöd, ett förvirrande och fult gränssnitt samt ett förbluffande blodfattigt multiplayer-läge och du har en kavalkad av usla designval som borde ha dött för länge sedan. Allt det här skulle säkert utvecklarna försvara med att de ville vara trogna originalen och jag skulle nästan kunna acceptera den förklaringen. Faktum är att jag till en början inte var lika kritisk gentemot Double Dragon IV, alla dess många problem till trots. Detta förändrades dock när jag beslöt mig för, att i vetenskaplig anda, damma av mina exemplar av Double Dragon och dess uppföljare till NES för en jämförelse.

Bägge spelen är givetvis dödssimpla men till min förvåning har de faktiskt ännu sin charm intakt. Kontrollen är smidig och precis, musiken är underbar och mellansekvenserna i del två är riktigt välgjorda. Där och då gick all min goodwill för IV i kras. Det blev då glasklart att dess brister inte kan skyllas på att det försöker vara troget sitt arv, utan snarare spottar det sina äldre syskon i ansiktet med sin undermåliga existens.

Double Dragon IV är en blek, billig, färglös kopia av spel som är 30 år gamla – trettio år! – och det är sämre på varenda tänkbart plan. Grafiken är fulare, musiken är vämjelig, för att inte tala om mellansekvensernas tafatta försök till självparodi. Värst av allt är nästan att de precis lika gärna hade kunnat slänga upp originalspelen på Steam för exakt samma pris och därmed inte dra sin series fina namn i smutsen. Skäms på er, Arc System Works. Skäms.

Läs också:

RECENSION: Alwa’s Awakening är en retrohyllning till NES-erans bästa spel

17 minuter från remaken av Wonder Boy III

Double Dragon IV Reviewed by - .
1

Utslag

20
20
En av de sämsta retro-tolkningarna någonsin.

Om skribenten

Profilbild på Rikard Olsson

Före detta Stockholmare som älskar pixlar, postmodernitet och pretentioner. Bor numera i England med en fru, två katter och fler Mario-figurer än någon rimlig människor borde ha. Är fin som jag är.

Liknande artiklar