Pc-spelen vi ser fram emot mest

Pc-spelen vi ser fram emot mest

Hittills i år har det släppts drygt 2200 nya spel – bara på Steam. 2015 släpptes över 3000 stycken.

I snitt elva spel om dagen är mycket att hålla reda på (utan att vi ens inkluderat spel på Itch.io, GOG eller andra plattformar). För att bespara dig besväret har vi valt ut de kommande titlar som ser allra mest lovande ut.

Av PC Gamer-redaktionen

BattleTech

Release: Maj 2017, enligt Kickstarter-sidan
Utvecklare: Harebrained Schemes
battletechgame.com

Battletech är en färsk Kickstarter-framgång från den kapabla rollspelsstudion (och ansvarsfulla crowdfundarna) Harebrained Schemes – gänget bakom det utmärkta Shadowrun Returns, och som även arbetar på Necropolis. Projektet drog in hela 2,7 miljoner dollar på Kickstarter i oktober förra året och nådde alla sina stretch goals (inklusive modifierbara baser och spelarporträtt, samt pvp-multiplayer). Battletech– och Mechwarrior-skaparen Jordan Wiesman hjälper till att leda utvecklingen tillsammans med Shadowrun Returns creative director, och en producent från den underbara Mechcommander-serien.

Det lär dröja månader innan vi får se något från spelet, men då turordningsbaserad strategi är inne i en ny guldålder så är potentialen i ett välfinansierat Battletech-spel från folk som älskar (och bokstavligen etablerade) serien väldigt lockande.

Mount & Blade 2: Bannerlord

Release: 2017
Utvecklare: Taleworlds Entertainment
taleworlds.com/en/games/bannerlord

Det första Mount & Blade är ett charmigt men klumpigt medeltida sandlådespel som inte har åldrats särskilt väl. Det förkroppsligar dock några av pc-spelandets viktigaste värden: öppenhet, spelarstyrt berättande, systemdriven spelmekanik och skala. Uppföljaren, Bannerlord, kommer ge serien en rejäl teknisk uppgradering med fysik, eldspridning, vapenmodifiering och ett antal andra uppgraderingar som ska förbättra det visuella och erbjuda större taktiskt djup.

Till exempel: när du sätter en pil i en slottsförsvarare som är på väg att kasta ett krus med brinnande olja på dig, så kommer han inte bara att falla ihop elegant i en ragdoll-hög, utan fysikmotorn kan få för sig att det där brinnande kruset flyger iväg och träffar någon stackars soldat rakt i ansiktet.

Bannerlord kommer att vara spelbart i någon form under året, men slutlig release förväntas någon gång 2017, enligt turkiska utvecklarna Taleworlds.

No Man’s Sky

Release: 9 augusti
Utvecklare: Hello Games
no-mans-sky.com

Det finns gott om skäl att vara både optimistisk och försiktig i sin pepp inför No Man’s Sky. En onlinevärld så enorm att spelare aldrig kommer att stöta på varandra, i ett spel utan traditionella uppdrag, och med lore istället för en intrig – kommer det verkligen att fånga vårt intresse bortom den initiala nyfikenheten? Kan spelets algoritmer skapa en upplevelse spännande nog att hålla i längden? Den som lever får se, men vi ser fram emot att ta reda på det.

Deus Ex: Mankind Divided

Release: 23 augusti
Utvecklare: Eidos Montreal
deusex.com

Fem år efter Human Revolution känns verkligheten allt mer som en överdrivet deprimerande science fiction-dystopi. Tidpunkten för Deus Ex återkomst kunde inte vara mer perfekt. Inte minst eftersom Mankind Divided, med sin berättelse om mekanisk apartheid, fyller ut det hål i kalendern som är spelårets sommartorka. Den som letar efter ett nytt storspel att roa sig med i värmen kommer således med all säkerhet att ty sig till de biomekaniska skapelserna i Deus Ex.

Föregångaren var fantastisk, och de få brister spelet hade – som de usla bossfajterna – var så uppenbart dåliga att de utan tvekan lär ha åtgärdats den här gången. Mankind Divided känns på förhand som ett säkert val. Med DX12 under huven lär spelet också bli ett utmärkt sätt att visa upp det där nya grafikkortet du med all säkerhet är sugen på att köpa.

Night in The Woods

Release: 2016
Utvecklare: Infinite Fall
nightinthewoods.com

I Night in the Woods ikläder du dig rollen som Mae. Hon är en antropomorfisk katt som hoppat av college och återvänder till sin hemstad, Possum Springs, en sömnig gruvstad som sett sina bästa dagar. Mae vet inte riktigt vad hon vill med sitt liv, så hon driver runt i staden, besöker gamla vänner och återupptäcker gamla platser och inser hur mycket allt har förändrats. När natten kommer börjar märkliga saker att hända. Exakt vad vet vi dock inte.

Night in the Woods ser ut att vara en melankolisk titt på uppgivenheten i döende bruksorter. Det långsamma förfallet i Maes hemstad skingrar och förändrar människor – allt gestaltat av söta djur som får liv genom Scott Bensons underbara animationer. Berättandet står i centrum, så utforskande och dialoger kommer i första hand – men Maes studsande sätt att röra sig ser ut som ett roligt sätt att rota runt (och ha sönder saker) i Possum Springs.

Sidor: 1 2 3

Om skribenten

Profilbild på Joakim Kilman

Värmlänning som spelat sedan barnsben. Utbildad lärare, älskar det skrivna ordet och spelar allt jag kommer över. Lagom sur.

Liknande artiklar