Alan Wake-studion delas i två – gör två nya spel

Alan Wake-studion delas i två – gör två nya spel

Folket på finska Remedy är kända för att ta tid på sig. Under sina tjugo år i spelarnas tjänst har de blott utvecklat och släppt åtta spel, varav de mest kända är Max Payne, dess tvåa (omspel), Alan Wake, dess sidospår och relativt färska Quantum Break. Nu har teamet delats i två för att arbeta med två projekt på samma gång. I en bloggpost berättar man om beslutet:

– För det första: vi kommer att fortsätta stötta Quantum Break, som har blivit det “bästsäljande nya Microsoft Studios-utgivna IP:t den här generationen”. Det är något vi är extremt stolta över, så vi vill tacka alla våra fans för att de gjort spelet till en succé och vår partner Microsoft som hjälpt oss att skapa något unikt.

I framtiden vill alltså Remedy skapa fler spel och få ut dem oftare än i dagsläget.

– För att lyckas med detta har Remedy expanderat och delats i två separata utvecklingsteam. Under ett tag har vi utvecklat ett helt nytt Remedyspel med en ny partner. Vårt andra team jobbar på ett koncept i ett tidigt skede, som kommer att förvandlas till ett Remedyspel någon gång i framtiden.

Inget av dessa är tyvärr Alan Wake 2 men studion låter hälsa att man “utforskar möjligheter att berätta Alan Wake-berättelser i andra medier”. Vi är naturligtvis taggade på fler Remedyspel men för att vi ska återfå förtroendet vi hade för studion under Max Payne-eran krävs bättre pc-portningar än Quantum Break (recension).

Om skribenten

Liknande artiklar

Svara

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *